Uppsala stadsteater

Uppsala stadsteater är Sveriges tredje största stads­teater med en vision att skapa omvälvande scen­konst av högsta kvalitet som berör och utmanar i nuet och in i framtiden.

När teatern skulle göra om sin profil fanns även ett önskemål att göra om den visuella identiteten på hemsidan – utan att göra om all bakomliggande funktionalitet. 

2021 Yellowee fick tillsammans med Johan Björnsrud, Dejome (UX/UI) förtroendet att i ett första steg ta fram en uppdaterad webbplats som speglade den nya visuella identiteten.

Samarbetet har sedan fortsatt med löpande underhåll och utveckling av webbplatsen.

Föreställningssida

Så här säger Anna-Karin Blomster om samarbetet:

Förstasidan fokuserar på utvalda föreställningar och vad som är aktuellt på teatern just nu.

UX

När uppdraget med att sätta den nya visuella identiteten var levererat började arbetet med att förenkla webbplatsens struktur och förbättra användarupplevelsen.

Workshops

Tillsammans med områdesansvariga från Uppsala stadsteater gick vi igenom inne­hållet på den befintliga webb­platsen.

Genom att visa allt innehåll tillsammans och jämföra med statistik och heatmaps kunde vi se vilket innehåll som var viktigast för användarna och välja bort annat.

Användar­intervjuer

Vi intervjuade användarna kring hur – och när – de köpte biljetter. De svar vi fick hjälpte oss bygga en användarupplevelse som förenklar för användare att hitta de föreställnings­biljetter de letar efter.